Hollywood ska hålla tassarna borta


Expressens Jesper Högström skriver i sin recension av Joan Didions Bönbok för en vän:


"Ingen lär någonsin göra storfilm av hennes bok, ingen urban medelklass lär sitta i biosalongerna och känna sig plågsamt träffad av att se Kate Winslet som Charlotte Douglas."


Jag hoppas verkligen att han har rätt. Skulle Hollywood vilja vara så vänliga och låta bli att filmatisera Didions alster, tack så väldigt mycket. Inte för att jag missunnar Didion pengarna, men liksom vem skulle kunna göra något vettigt av Bönbok för en vän? Och Kate Winslet, hur kan jag uttrycka min motvilja gentemot henne på ett sätt som inte blir alldeles för elakt och ogrundat? Castingen till Revolutionary Road liksom, hur misslyckad känns inte den? Om någon såg Kate Winslet framför sig när hon eller han läste Richard Yates bok så måste den personen ha läst en annan bok än den jag läste. Leonardo DiCaprio, förresten? Jag visste faktiskt inte att Frank Wheeler var 16 år gammal...

The Road-filmatiseringen oroar mig för övrigt en hel del. Lär ju bli alldeles för smörig.


Kommentarer
Postat av: snowflake

Men hallå där, racka inte ner på Kate!

Jag har förvisso varken läst boken eller filmen, men jag har förstås en åsikt ändå, och den är att Kate Winslet är en bra skådis.

Sådetså.



2009-03-26 @ 11:36:24
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Kajsa

Ja du, smaken är som baken. :)

Nej men ärligt talat, det är säkert inget fel på Kate Winslets skådespelartalanger, men mig tilltalar hon inte, jag tycker att hon är tråkig. Och jag tycker inte att hon är någon April Wheeler. Att se Kate Winslet och Leonardo DiCaprio tillsammans funkar inte alls för mig, jag tänker hela tiden att Kate är Leos mamma när jag ser dem tillsammans.

2009-03-26 @ 11:48:41
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Holly Hock

Har du sett filmatiseringen av "Revolutionary Road"? Jag har precis läst ut boken och är lite nyfiken på filmen. Är den sevärd? /Therese

2009-04-14 @ 17:31:15
URL: http://www.hollyhock-therese.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Nej, jag har inte sett den. Men den har ju fått fin kritik vad jag förstår, så den är säkert sevärd. Jag tycker att den är lite dåligt castad dock, men det kan ju visa sig att jag har fel när jag väl ser den, för se den ska jag försöka göra, förr eller senare.

2009-04-14 @ 17:44:31
URL: http://fridayforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0