Det privata är politiskt, PO (några eftersläntrande funderingar kring "Ett annat liv")


Har tänkte mer på det här med PO Enquists Ett annat liv och det inbillade privata. Det slår mig nu att PO inte skriver om någon annan än sig själv. Han bekänner ingenting! Hans uppgörelse med sitt spritande, det handlar bara om PO och spriten (och lite om katten August), aldrig får vi veta hur spriten inverkar på någon annan än just PO själv. Och det står honom ju alldeles fritt och så vidare, men är det inte lite fegt? Per Olov skriver stor självbiografi men omgivningen fattas, som om man kunnat skära ut författaren ur hans sammanhang, är han verkligen så fristående från sin familj när han uppenbarligen ännu inte lyckats frigöra sig från Hjoggböle?  Är det hans stora hänsyn eller är det hans stora rädsla? Alkoholister brukar vara förjävliga att leva med, men om detta vet vi inget, vad tycker danska frun Lone? Vi har ingen aning. Liksom uppbrottet från fru och barn är spritens eventuella, och högst troliga, inverkan på äktenskapet med Lone (den andra frun som har ett namn) totalt bortstädad ur berättelsen.

Om sådant vill PO inte tala. Därför undrar man så mycket mer.

Revolutionary Road av Richard Yates


Richard Yates bok Revolutionary Road handlar om paret Wheeler som vantrivs både i förorten och med tanken på att de bor i förorten.

Revolutionary Road handlar om den där känslan av att ha blivit blåst på något väsentligt, något man tyckt sig ha gjort sig förtjänt av bara genom att finnas till och vara vid liv. Blev det inte mer än så här? frågar de sig, och nej, det verkar inte så.


Milly och Shep Campbell, ett närboende par som Wheelers i brist på mer stimulerande sysselsättningar umgås med, framstår som en stark kontrast till allt som Wheelers tror sig vara (bättre, mer än så). Milly Campbell är klantig, okultiverad och inte lika vacker som April, som Shep Campbell i hemlighet åtrår. April, den i Shep Campbells ögon alldeles underbara, ses genom Frank Wheelers ögon däremot som en aning... avdankad, förfallen? Frank, som April Wheeler en gång kallade "den intressantaste människa hon någonsin mött", är plötsligt en människa hon inte orkar samtala med. Hur har de hamnat här och vad hände med livet som just skulle börja, det fantastiska livet som skulle bli deras?


April kan dock inte släppa drömmen om något annat, och tillsammans med Frank planerar hon en flytt till Frankrike, till Paris, där hon ska försörja familjen och där Frank ska få en chans att förverkliga sin dröm, vad nu den är (han vet inte själv).

Mycket självbelåtna berättar de för Campbells om sina planer, snart, mycket snart kommer de att lämna det lilla huset på Revolutionary Road för något annat. En annan verklighet är möjlig, det måste den väl vara?


Revolutionary Road är en välkomponerad berättelse om den lilla människans stora längtan. Så smart han är, Yates, tänker jag. Så välavvägt det är.

Yates har i April och Frank Wheeler tecknat ett minnesvärt och ack så sorgligt porträtt av den förlorade oskulden, den lilla meningslösa vardagens ömma längtan efter något revolutionerande.

Bokens långsamma krypande framåt mot det slutgiltiga, och oundvikliga, crescendot, känns ändå lite väl sävligt. Någonstans saknas en nerv. Någonstans fattas något för att jag ska låta mig hänföras. Boken känns i slutändan som en liten obearbetad sorg.


Yates språk är emellertid lysande, även i Kerstin Gustafssons översättning, och häri ligger en stor del av bokens behållning. Med meningar som "[...] annars var han nog så nöjd med att stanna kvar på det här röriga, stimmiga stället där drinkarna var billiga och orkestern var högljudd och han kunde känna den inre frid som kommer av vetskapen att alla ens kläder är nya och har perfekt passform" förvärvar han min respekt
.   


Funny Face (1957)



Funny Face: Jo Stockton (Audrey Hepburn) gillar böcker men Dick Avery (Fred Astaire) är skeptisk. Alla böckerna har hamnat i oordning efter att Quality Magazine har haft fotografering i butiken. Det tyckte Jo Stockton inte om!

Det privata är politiskt, PO


Per Olov Enquists självbiografi Ett annat liv, årets Augustprisvinnare, är en rar liten karamell, om än märkligt schizofren i sitt förhållande till de privata delarna av det Enquistska levernet. Det är ganska mycket som fattas här, 530 sidor till trots, och det står ju självfallet den självbiografiske författaren fritt att välja och vraka mellan vad han vill, och vad han inte vill, berätta.


Uppenbarligen vill han inte berätta om sin familj. Hans första fru verkar exempelvis inte ha något namn. De möts aldrig, plötsligt bara finns hon där. Hans barn är sparsamt omnämnda, speciellt dottern för en undanskymd tillvaro.


Och med sådant gör man väl som man vill, tänker jag, men nog är det lite märkligt?

Om sin unge son Mats skriver han att han dock är "en viktig del av hans liv, nästan lika betydelsefull som debutverket" (sic). Det kan vara ironi, men det är inte alls säkert.

Han verkar sällan reflektera över sin fadersroll, han lämnar fru och barn och Sverige för en ny kvinna, fru nummer två, och ett nytt land, Danmark. Hans son förlåter honom, skriver han. Man är inte övertygad.


Om uppbrottet knappt något alls skrivet. Det kan ju handla om hänsyn.


Faktum är att hans andra fru har ett namn, hon har till och med ett yrke. Kanske är hon faktiskt en människa av kött och blod men vi kan inte riktigt veta säkert. Katten August är emellertid omsorgsfullt nedtecknad, liksom den danska grannen som ligger med sin syster. Om den danska grannens vedermödor vet vi mycket.  


Även om Norrland väldigt mycket skrivet. Hela hans barndomshem nedtecknat, detalj för detalj. Inget förglömt. Varenda släkting en karaktär, som ett album med samlarbilder, bokmärken: änglar, tomtar och troll. Allt med lite gammalt, halvt avskavt glitter runt kanten. Den mest omskrivna kvinnan är utan tvekan hans mor, Maja, och här kan vi kanske skönja lite osmält Freud. Hon är lite pittoreskt galen. Självfallet. Det har vi ju lärt oss att folk i Norrland är, och om vi inte har lärt oss det innan så lär vi oss det nu. Med emfas.


Uppenbarligen är det skrivandet som är och förblir det centrala för PO (om vi borträknar PO själv, men det får väl vara förlåtet i en självbiografi) och här verkar också hans vilja att nedteckna detaljer vara som starkast. Som om skrivandet möjliggör för honom att vara något annat än en snäll pojke från Sjön, Hjoggböle.


Att inte kunna skriva som det värsta som kan hända, som om hela hans jag plötsligt utraderades. För det mesta synes det dock gå alldeles utmärkt. Endast spriten verkar kunna sätta stopp för denna övermänskliga förmåga, denna stundtals lätt maniska drift att sätta sitt namn på pränt, att åstadkomma något bestående. En liten skiva Enquist för eftervärlden! (osmält Freud, månne?)


Boken är uppdelad i tre delar: en om ungdomen, en om hans karriär och en om hans spritproblem. Det ena leder inte nödvändigtvis till det andra. Personligen föredrar jag den första och den tredje delen, där han är mer av en människa och inte lika mycket en författare och offentlig person. Språket, det faktiskt säregna Enquistska språket, är som mest njutbart i den första delen: Oskuld. Kanske för att här inte finns något tydligt händelseförlopp att nedteckna. Här kan han med sin historia, och därmed också med sitt språk, göra lite som han vill, och han gör det alldeles förträffligt. Han har humor också. Och det är tur. Den Enquistska humorn är bitvis torrt ironisk på ett alldeles ljuvligt och säreget vis.


Kanske lite av en överdos Enquist att inmundiga Ett annat liv på bara ett par dagar ändå, men det må vara hänt. Den lär inte vara den största i Sverige, men ändå finns den där: ödmjukheten. Utan den hade jag inte känt aptit alls.


Innan männen av Nina Bouraoui



- Men, vad handlar boken om då?


Jag tycker att det är så svårt att svara på den frågan. Vad handlar Stäppvargen om, vad handlar Kafka på stranden om? Vilken del ska jag beskriva, det faktiska skeendet eller det outtalade, tankarna som väcks och vävs in i texten, känslan efteråt?


Nina Bouraouis kortroman Innan männen handlar om Jérémie som slutat försöka fånga in sin mamma och numera bara betraktar henne på avstånd, han har bestämt sig för att sluta sakna henne. Hon är flygvärdinna och flyger över himlen. Själv är han kvar i förorten, försjunken i något slags själv som skaver. Här finns också pojken Sami som han åtrår, Sami som inte kan bli hans. Här finns konturerna av männen, som ett alternativ till den flyktiga kvinnan, men här finns också den kontaktsökande fadern som aldrig lyckas vara ett fullgott alternativ. Här finns brasset som en allting överslätande rök och här finns tomrummet efter aggressiviteten som aldrig riktigt får finnas, aggressiviteten som så lätt blir en apati, meningslösheten som döljer något annat; en längtan. En längtan som inte får finnas.


Men kanske finns den där ändå, kanske kan det finnas ett rum där den kan få verka?


Det finns ett tomrum någonstans i den här berättelsen, någonting outtalat som det i skriftlig form kan vara svårt att korrekt nedteckna. Jag ska inte ens försöka att ge romanen rättvisa, men här finns det uttalade och här finns också det som inte sägs. Det otillräckliga i Jérémie är ständigt närvarande, det som inte håller kvar mannen, det som inte kan få hans ständigt flyktiga mamma att stanna. Här finns också en ilska, en ilska som aldrig lyckas kanaliseras till något produktivt. Här finns känslor bedövade så till den milda grad att de har tappat sina ursprungliga former och numera helt verkar sakna konturer.   


Boken kan läsas som en uppväxtskildring, ett uppbrott och ett avståndstagande, de första stegen mot en ny självständighet, en egen identitet men samtidigt ett härmande. Boken kan läsas som ett litet sorgearbete. Boken kan läsas som ett ifrågasättande av sexuella normer. Boken handlar om Jérémie, men vem är egentligen Jérémie utan sin mammas avtryck, finns där ett annat sorts varande, ett annat sätt att vara man? Kan man vara man som ett ifrågasättande av kvinnligheten, av hemmet, det invanda? Kan man vara man på ett sätt som ingen kvinna kan? Kan man vara man och ändå inte sluta som fadern? Finns där något nytt och outforskat som bara väntar på att få intas av honom, och vem kommer Jérémie i så fall att vara efteråt?


Bouraouis språk verkar sakna punkter, meningarna flyter samman och för att inte missa något måste man självmant stanna upp, andas ut, läsa om och ta in, känna efter och smaka på, utan att det för den skull blir för mycket. Det hade så lätt kunnat bli för mycket, men Bouraoui låter det aldrig bli så. Bouraoui låter aldrig språket ta över, och här menar jag att Innan männen skiljer sig från Förbjuden betraktelse, som är det verk jag tidigare läst av Bouraoui.


Jag tycker att den lilla romanen känns färdig, fullständig. Det fordras inte en enda sida utöver det som redan står där, inte en rad känns överflödig. Till skillnad från exempelvis Gertrud Hellbrands Vinthunden, som jag skrev om häromdagen, där romanen kändes ofullständig och mager, känns Innan männen mycket mer än vad den faktiskt är, i sidantal räknat.


Den lilla mättnaden efteråt, efter badet och boken och ett glas coca-cola på badkarskanten, Innan männen är faktiskt varken mer eller mindre än precis lagom.


Per Olov le champion


Per Olov Enquists Ett annat liv vann Augustpriset 2008 i den skönlitterära klassen (som om ni inte visste det).

Jag har den just nu liggande på nattduksbordet där den samsas med Richard Yates Revolutionary road och Nina Björks Fria Själar (och om vi ska vara sanningsenliga även med Clarice Lispectors Levande vatten, Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita och sist men inte minst Thomas Manns Bergtagen del 2 som jag FORTFARANDE inte läst ut... men de tre första är de jag just nu aktivt läser).

Jag tycker om P O, vill minnas att jag gillade både Livläkarens besök och Boken om Blanche och Marie, även om jag nyss upptäckte att jag inte verkar ha läst ut Livläkarens besök, det sitter ett bokmärke i den cirka 20 sidor från slutet (?) men det må vara hänt. Jag är kanske på sidan 23 eller något liknande i Ett annat liv, men jag tycker redan om den. Jag hoppas att jag hinner läsa ut den innan den ska tillbaka till biblioteket och skeppas ut till nästa på turordningslistan.

Bland övriga nominerade i den skönlitterära klassen har jag endast läst Sara Mannheimers Reglerna, som jag både gillade och kanske inte riktigt gillade ibland. Maltes bok intresserar mig inte och jag läser inte poesi så P O torde ha varit det rätta valet. Egentligen tycker jag ju att det är rätt fånigt med galor och priser och sånt där. "Awards don't matter!" som Edwina Monsoon gnällde fram när hon inte vann det där PR-priset i Absolutely Fabulous. Vi säger så.

Gertrud Hellbrand


Det är något med författarfotot till Gertrud Hellbrands Scenario X som gör mig illa till mods. Ville Gertrud ha det så här, undrar jag. Rynkorna på halsen? Jag inspekterar mig själv i badrummets spegel och inser att jag har likadana själv, jag får åldersångest och går och lägger mig. Men livet måste fortsätta.

Jag upptäcker att barn har dem också. Det finns ingen utväg.


Jag tror att det faktum att Hellbrand till utseendet liknar en tjej jag gick i skolan tillsammans med och som var lite annorlunda (på det dåliga sättet) och utanför (på det icke glamourösa sättet) får mig att få förutfattade meningar om hennes person och prosa. När jag läser att Gertrud gillar de Sade tänker jag usch.

Jag vet. Jag borde skriva om boken. Inte författaren. Men jag har alltid så svårt att hålla isär.


Jag har läst Scenario X följt av Vinthunden (ja, i den ordningen) och det känns ju som att det finns ett flertal återkommande teman i de båda böckerna, teman som jag av gammal vana relaterar till författaren som privatperson ty sådan är sjukdomen. Det handlar om över- kontra underordning och hur tyngdpunkten däremellan skiftar men kanske aldrig riktigt ändå (jag är inte helt övertygad om att det enda som hjälper mot hud är vasst stål).

Jag läser en intervju med Hellbrand, jag läser en äldre intervju med den samma, på bokhora.se läser jag en liknelse mellan Hellbrand och Chuck Palahniuk. Chuck-liknelsen framstår för mig som så främmande. Något som alltid irriterat mig när jag läst Palahniuks böcker (och jag har läst en hög, jag är inte nödvändigtvis stolt över det) är att han inte orkar stanna kvar i meningslösheten, ensamheten, apatin, hatet, i sin fuck you-attityd - han måste alltid vidare, han måste knyta ihop säcken och slänga till med lite sensmoral, lite halvlyckligt slut, lite svar på alla frågor. Tyler får sin Marla och han i Choke sin mentalpatient och jag vill inte avslöja twisten i Invisible Monsters men låt mig bara lugnt konstatera att den förringar hela berättelsen.

Från detta skiljer sig Hellbrand med sin nattsvarta prosa och sin otraditionella berättarstil, sin upphackade struktur och det hon i en intervju om Vinthunden kallar sin ovilja att skriva läsaren på näsan. Hon vill inte ge någon snuttefilt, det behövs ingen början och slut och framförallt - det behövs inget VARFÖR. Läsarens varför får ett därför nerkört i halsen.

Ingen moral alltså. Så långt allt väl. Kärnan i Vinthunden - detta något som jag alltid återkommer till och som inte alls behöver vara ett budskap, DET BEHÖVER INTE VARA SENSMORAL, men det får gärna vara något, inte bara ord och bokblad -  är mig dock något fördold, jag antar att det är upp till mig själv, som om författaren sa sug på den här sura karamellen och känn efter hur det känns, hur faller det dig i smaken - kan du urskilja de individuella beståndsdelarna?

Jag föredrar Vinthunden framför Scenario X även om Scenario X är mer rak i sitt berättande: här finns inget varför och inte heller någon början eller slut, men ändå ett fullt begripligt sammanhang (Jag tänker: Jag fattar. Jag fattar att det inte finns någonting att fatta.). Vinthunden är kort i tonen och man kan få en känsla av att någon sida fallit bort eller att bladen hamnat i oordning. Jag kan lika gärna läsa dem i oordning. Den är fullt begriplig och totalt obegriplig på samma gång. Jag får en kort stund för mig att Jan och Angela är samma person och en helt ny berättelse tar form, sedan ändrar jag tillbaka, varför skulle det vara så? Om det var så skulle jag väl veta det säkert? Tyler Durden kom ju till insikt, tänker jag. Det linjära berättandets vana suger i mig, abstinensen! 

Jag kan ändå uppskatta orden i kombination i Vinthunden, språket är lättflytande och inte nertyngt av onödiga metaforer i oändlighet; ett ofta återkommande inslag i debutalster. Den stora skillnaden mellan Vinthunden och Scenario X är i slutändan den efterhängande känslan, den som infinner sig efter avslutad Vinthunden, men som saknas helt efter Scenario X. Hur kommer det sig, vad skiljer dem åt? Kanske är det som saknas i Scenario X ett identifikationsobjekt, kanske var det just det som Hellbrand inte ville ha och medvetet har skrivit ur berättelsen genom att aldrig ens antyda en sådan, och att jag därför inte kan låta bli att sakna henne. Där Vinthunden känns som en liten skärpa av en slags verklighet är Scenario X så uppenbart fiktion, så uppenbart ett tillkämpat (allt för tillkämpat, enligt min åsikt) försök att åstadkomma något skruvat. Hellbrand eftersträvar nog en läsarreaktion i båda sina böcker, men jag kan inte reagera plikttroget på Scenario X, ty vari ligger det eggande och det förbjudna, var finns det gränsöverskridande om det inte ens känns. Som att skrapa bort gammal målarfärg men aldrig bry sig om att ersätta den med ny och fräsch.

RSS 2.0