Per Olov le champion


Per Olov Enquists Ett annat liv vann Augustpriset 2008 i den skönlitterära klassen (som om ni inte visste det).

Jag har den just nu liggande på nattduksbordet där den samsas med Richard Yates Revolutionary road och Nina Björks Fria Själar (och om vi ska vara sanningsenliga även med Clarice Lispectors Levande vatten, Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita och sist men inte minst Thomas Manns Bergtagen del 2 som jag FORTFARANDE inte läst ut... men de tre första är de jag just nu aktivt läser).

Jag tycker om P O, vill minnas att jag gillade både Livläkarens besök och Boken om Blanche och Marie, även om jag nyss upptäckte att jag inte verkar ha läst ut Livläkarens besök, det sitter ett bokmärke i den cirka 20 sidor från slutet (?) men det må vara hänt. Jag är kanske på sidan 23 eller något liknande i Ett annat liv, men jag tycker redan om den. Jag hoppas att jag hinner läsa ut den innan den ska tillbaka till biblioteket och skeppas ut till nästa på turordningslistan.

Bland övriga nominerade i den skönlitterära klassen har jag endast läst Sara Mannheimers Reglerna, som jag både gillade och kanske inte riktigt gillade ibland. Maltes bok intresserar mig inte och jag läser inte poesi så P O torde ha varit det rätta valet. Egentligen tycker jag ju att det är rätt fånigt med galor och priser och sånt där. "Awards don't matter!" som Edwina Monsoon gnällde fram när hon inte vann det där PR-priset i Absolutely Fabulous. Vi säger så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0