The Boy


Dricker billigt rödtjut och bläddrar i Germaine Greers The Boy, som jag lånat på biblioteket. De flesta målningar i den är rätt trista, dessvärre, det är mest tjocka fula små pojkar som ser ut som bokmärkesänglar. Mitt intresse för konst är inte direkt överväldigande, det kan jag inte säga. Jag vet ingenting om någonting, är helt oinsatt och föredrar fotografier framför målningar, vilket känns som en typisk nonsenspreferens. Älskar emellertid verkligen Sally Manns fotografier (well, who doesn't?).


Sally Mann, The Last Time Emmett Modeled Nude, från 1987.

Omslaget till The Boy är också helt fantastiskt, med David Baileys fotografi av Björn Andrésen från 1970.


Björn Andrésen spelade Tadzio i Luchino Viscontis filmatisering av Döden i Venedig och där var han så vacker att det inte går att beskriva i ord. Lite som en solförmörkelse var han. Hundratals mil från att vara en bokmärkesängel. Tänk att vara typ 14 år och ihop med Björn, liksom bara "nä nu ska jag och min kille Björn gå och bada". Ungdom alltså, svårt att inte vara besatt av den. Om det är någon som känner till någon bra konstbok med svartvita bilder av vackra unga pojkar så kan ni ju ta och höra av er. 


Kommentarer
Postat av: L.

Sally Mann. Ja..

Såg du hennes utställning på Kulturhuset för några år sedan?

2009-05-17 @ 22:26:10
URL: http://avantgardet.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Tyvärr inte. Men jag utgår från att det var fab?

2009-05-17 @ 22:30:38
URL: http://fridayforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0