när alla böcker är tråkiga




Får ni också den där känslan ibland att alla böcker är tråkiga? Man påbörjar en bok, läser en 30-40 sidor och fattar ingenting. Ibland känns det som att de kommer på rad, de där böckerna, och det är kanske inte det att de är direkt illa skrivna eller dåligt genomarbetade, det är snarare en känsla av att det är en bok för någon annan, men inte för mig, inte just nu, så nej tack.


Den senaste tiden har jag påbörjat, men valt att ej läsa färdigt, flera böcker på raken. Det handlar om följande böcker (och jag vill tydliggöra att jag inte vänder mig mot den eventuella kvalitén på de här böckerna, det handlar snarare om att de inte direkt intresserar mig):


Katja Timgren - Ingenting har hänt

Den här boken förstår jag mig inte på alls. Jag tror att jag hade en idé om vilken typ av bok det här skulle vara, men det visade sig att jag hade missbedömt den totalt. Den var någonting helt annat, och inte för mig. Seg, kändes den. Och oengagerande. Liksom alltför luftig mellan raderna. Jag står över.


Michal Witkowski - Lubiewo

Det här är förmodligen en bra bok egentligen, den har fått fina recensioner, men av någon anledning tar det verkligen emot att läsa färdigt den. Kanske i framtiden, kanske någon annan gång, i en annan tid, i en annan stad, Witkowski. F'låt.


Emilie Flygare-Carlén - Rosen på Tistelön

Ja, jag vet inte riktigt vad som hände här. Rosen på Tistelön hade jag ju tänkt läsa till "Ett hem utan böckers" "Klassiska Kvinnor"-utmaning, men det blev aldrig av att jag läste hela. Jag tror att det var språket som tog emot, och den gudfruktiga unga damen i romanen (synnerligen irriterande person). Ville bara lägga den ifrån mig hela tiden, så till slut gjorde jag det.


Javier Marías - Alla Själar

Har inte bestämt mig för om jag ska läsa färdigt den här ännu. Det kan hända att jag gör det, men inledningen var svag, måste jag säga. Just nu har jag "paus" från den och läser Haruki Murakami istället. Vi får se vad som händer, men jag tror nog att biblioteket får den tillbaka igen ganska snart.


Kommentarer
Postat av: Fia

Jepp, jag har samma problem just nu...

2009-03-09 @ 22:59:50
URL: http://www.boktimmen.blogspot.com
Postat av: Lazy

Ajdå, det är den fruktade The Book Slump.

Ett stim av Fel Böcker koordinerar oturligt med Fel Sinnesstämning. Ingen bok är rätt bok.

Trösten är att det verkar drabba nästan alla läsare vid något tillfälle - och att det går över, att döma av samtliga fall jag har varit med om både i första och andra hand. Har dock inte lyckats urskilja någon gemensam nämnare för vad som sparkat igång läsandet igen för de drabbade... Ibland är det en bok av en favoritförfattare, ibland något helt oväntat och tidigare oläst - och allt däremellan.

2009-03-09 @ 23:07:35
URL: http://laziestgirlintown.blogspot.com/
Postat av: Maria

I know the feeling.

2009-03-09 @ 23:40:25
URL: http://www.vildvittra.se/bokblogg
Postat av: majvor

Jag brukar göra ett uppehåll i läsandet när jag drabbas av den här "övermättnaden". Eller läsa en eller ett par fackböcker om någonting "helt annat". Och poesi förstås!

2009-03-10 @ 07:43:36
Postat av: Holly Hock

Jag håller precis på med "Rosen..." just nu i elfte timmen och jag håller så med dig. Jag har otroligt svårt för Erika, riktigt irriterande. /Therese

2009-03-10 @ 08:27:19
URL: http://www.hollyhock-therese.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Det känns igen. I mitt fall brukar det bero på att jag håller på med för mycket läsande på en gång- och så blir det kortslutning bland vindlingarna (de som ännu fungerar :-) Det går dock alltid över...och läslusten kommer tillbaka. Det finns alltid något som inspirerar och ger nytändning.

2009-03-10 @ 10:48:17
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0