bittert inlägg med ytterst liten anknytning till böcker


Sommarlov nu. Visserligen ett helt värdelöst sådant. Jag jobbar kvällspasset i hemtjänsten till slutet av augusti och sedan har jag en tenta i associationsrätt och sedan börjar det om från början igen med ny termin. Jag har inga pengar och inga badkläder. So it goes. Förstår ärligt talat inte syftet med det här tremånadersuppehållet som universitetet envisas med att ge oss studenter varje år, liksom vem vill vara ofrivilligt ledig utan inkomst en fjärdedel av året? När man har en hyra att betala? Räkningar? Det är ganska otäckt.


Nu har jag visserligen lyckats hitta ett sommarjobb, men det är ett riktigt skitjobb som jag inte vill ha. Har jag råd att tacka nej? Nej, det har jag inte. Jag måste ju betala hyran, räkningarna, kanske köpa badkläder (billiga). Så jävla värdelöst. Jag vill inte ha ett skitjobb där jag blir betald 95 kronor i timmen (före skatt), jag vill bli klar med min utbildning och skaffa mig ett riktigt jobb, ett fast jobb, ett heltidsjobb. Helst inte med arbetstid 15.00-23.20 inklusive helgtjänstgöring.  


Om man inte hade sommaruppehåll en fjärdedel av året skulle man kunna bli klar med sin juristexamen på 3,5 år istället för 4,5 år. Vore inte det samhällsekonomiskt och bra? Jag skiter i om folk tycker att det är för jobbigt att plugga juridik 3,5 år i sträck, klarar man inte det ska man kanske inte läsa juristlinjen ändå. Man kan väl åka "en månad till Italien" när man är färdig istället. Alla vet ju att det där jäkla tremånadersuppehållet bara är till för rich kidsen och 19-åringarna som tycker att det är helt okej att flytta hem till sina föräldrar igen över sommaren och typ bli försörjda. För oss utan rika föräldrar och (deras) kontakter innebär "sommarlovet" bara att vi måste stå i korvkiosken och stinka frityrolja, jobba kvällstid med att torka gamlingar i röven eller sitta på något jäkla call center och försöka övertala människor att köpa skitdåliga telefonabonnemang. Så jävla värdelöst.


Det var inte det här jag hade tänkt skriva om egentligen.

Jag hade tänkt skriva några rader om min planerade sommarläsning, eftersom alla andra gör det. Jag vet att det är på gränsen till "bokenkät" och annat tråkigt som ingen vill läsa men jag tänkte att... äsch jag vet inte. Nu har jag ändå ingen lust längre. Men okej, jag hade tänkt läsa Thomas Bernhard. Och Don DeLillo. Älskar Don DeLillo. Om jag orkar ska jag läsa Donna Haraways Apor, cyborger och kvinnor som har legat och skräpat i bokhögen hur länge som helst (blir säkert inte av). Hmm, kanske Peter Handke också. Och mer Saul Bellow. Annars vet jag inte. Det slutar säkert med att jag läser någonting helt annat. Ingenting blir någonsin som jag tänkt mig att det ska bli ändå.   



Kommentarer
Postat av: Bokmoster

Men så där ska ju sommarläsning vara, tycker jag. Jag har i o f sig en lös lista på böcker jag tänkte ta itu med, fast det kan å andra sidan bli något helt annat också. Och vad gör väl det i så fall?



Kan du förresten rekommendera något av Handke?

2009-06-11 @ 13:58:59
URL: http://bokmoster.blogspot.com/
Postat av: Kajsa

Jag har ganska dålig koll på Peter Handke, det är därför jag har tänkt att jag borde ta mig an honom mer ordentligt. Jag tror nämligen att han är en författare i min smak. Det enda jag, hittills, har läst av Handke är "Den vänsterhänta kvinnan", den tyckte jag om.

2009-06-11 @ 14:22:28
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Bokmoster

Okej, då tar jag Den vänsterhänta kvinnan som ett tips då!

2009-06-11 @ 14:55:13
URL: http://bokmoster.blogspot.com/
Postat av: S

Om inte annat så är det vetenskapligt bevisat att man inte klarar av att plugga 3,5 år i sträck :)

2009-06-11 @ 16:09:32
Postat av: Kajsa

Men man behöver ju inte tre månaders sommaruppehåll varje år.

2009-06-11 @ 16:21:45
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: majvor

Sett från den positiva sidan: Det är väl inte fel att en blivande jurist handgripligen får ta del av skitjobb innan det "finare" arbetslivet tar vid.



Så ser jag fram emot dina tankar kring Donna Haraways bok.



2009-06-11 @ 18:57:14
Postat av: Anna S

Word!

Man kan väl få typ 2 veckors ledigt i juli och sen plugga resten av sommaren? Man skulle bli klar snabbare och slippa få magkatarr av att oroa sig över räkningarna.

2009-06-11 @ 19:30:39
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Den tjocke konsulten

Håller helt med om att den som vill borde kunna läsa en för sin utbildning relevant kurs under sommaren och bli klar snabbare.



Rutiner för CSN finns redan liksom en del vettiga kurser, haken är att de ofta inte går att peta in i sin ordinarie examen.

2009-06-12 @ 14:16:06
Postat av: Miss PUSSY

Ja!! Jag vill heller inte sitta på mitt (gamla) skitjobb - inte när jag jämför med att jag skulle kunna plugga det jag vill och älskar samt bli klar snabbare! SUCK!!

2009-06-12 @ 18:48:07
URL: http://apocalypticpussy.blogspot.com/
Postat av: Holly Hock

Don Delillo är så bra! /Therese

2009-06-14 @ 00:03:16
URL: http://www.hollyhock-therese.blogspot.com
Postat av: Amoroso

Många studenter går onödiga sommarkurser (för deras ordinarie utbildning alltså) för att finansiera sommarmånaderna. Alla får inte jobb och har inte snälla föräldrar.

2009-06-20 @ 17:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0