Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska av Claire Castillon


Claire Castillon är sjukt snygg, ni vet, franskt snygg. När man ser henne så tänker man att hon är en sån där som dricker cafe au lait och älskar passionerat. Som tur är så skriver hon inte överspända erotiska romaner, utan istället små perversa elaka saker till noveller. Mer psykos än neuros. Fast rätt mycket neuros också, om jag tänker efter.


Parrelationer är det gemensamma temat för novellsamlingen Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska, och redan i den första novellen, som bär samma namn som samlingen, blir det smärtsamt uppenbart att Castillon inte är någon romantiker. Här beskriver Castillon en bedragen kvinna som ständigt väntar på sin man på olika tågstationer och som i sin galenskap tror sig vara gravid med hans barn, trots att han väntar barn med en annan kvinna, och det graviditetstest som hon hittat i hans resväska inte har hennes urin på sig. Därpå följer novellen Creme de la crème, som i mitt tycke är samlingens höjdpunkt, där en vitlök stoppas i en självupptagen kvinnas sköte.


Hanna Nordenhök skriver i Helsingborgs Dagblad: "När sekwa i fjol gav ut Castillons uppskattade novellsamling Insekt, var det någon som kallade den "välskriven". För egen del är det inte det första epitet jag skulle tillskriva hennes prosa. Bitvis är den faktiskt ganska otymplig, ograciös. Men så är det kanske också just den egenskapen som ger hennes explosiva små berättelser sin speciella klang. En jämförelse med Elfriede Jelinek känns här inte allför långsökt. Castillon blottar på ett lika rasande sätt de sociala relationernas inre grymheter. Och det är oemotståndligt."


Jag håller med Nordenhök om att prosan är ograciös, jag håller emellertid inte alls med om att denna otymplighet skulle göra novellerna oemotståndliga. Jag tycker inte, med bortseende från ett fåtal av Castillons noveller, att det här är speciellt bra.


Även Expressens Nina Lekander tycker sig se en koppling till Jelineks författarskap, hon skriver: "Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska är dockteater i en litterär, muntrare sorts kafkaesk eller jelineksk form. Claire Castillon håller hårt i marionettrådarna, men manövrerar dem så fingerfärdigt att mallar och mönster sällan blir så didaktiska att man hinner reta sig på dem och överlista författaren."


Jag tycker inte att jämförelsen med Jelinek håller, vadå en "muntrare sorts jelinesk form", vad fan betyder det? Om Jelinek var munter så skulle hon inte vara Jelinek, då skulle hon vara Jenna Jamesons självbiografi. Bara för att en kvinnlig författare vill blottlägga våldsamma strukturer genom ironi och dessutom råkar vara lite bisarr på sina ställen gör henne inte per automatik till Elfriede Jelinek. Jag tycker att det är något av en skymf mot Jelinek att vilken banal smörja som helst anses vara i hennes klass.


För övrigt så är det inte speciellt svårt att överlista den här författaren. Det stora flertalet av novellerna i Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska är synnerligen övertydliga och det tror jag inte alls var Castillons mening, jag tror snarare att det är ett misslyckande från hennes sida. Novellerna är stereotypt uppbyggda och slutar alla med någon slags "twist" som ska förvåna läsaren, men den här läsaren blir inte alls förvånad, trots att de flesta av novellerna inte är längre än 5-6 sidor hinner jag räkna ut hur det ska sluta och den tänkta skrattspegeleffekten går förlorad. De ständigt abrupta avsluten ger därtill en känsla av att en del av novellen gått förlorad, som om en pusselbit saknas. Det skulle ha kunnat fungera i några av novellerna, men verkligen inte i varenda en av dem. Det hela ger ett lite slarvigt intryck.


Stundtals finns här dock en tilltalande språkbehandling, det vill jag ändå ge Castillon, och jag gillar ju temat, jag uppskattar hennes ambition och jag tror att jag förstår vad hon vill säga. Dessvärre faller utförandet mig inte direkt i smaken. Inte heller upplägget är tillfredsställande, det stora antalet korta noveller följande på varandra blir för mycket på en gång, som att tvingas äta 23 bitar gräddtårta efter varandra och dessutom tvingas svälja ner dem med taggtråd. Och jag menar inte det som en komplimang.


Kommer inte riktigt över hur jävla snygg hon är dock, med det utseendet borde hon ju kunna komma undan med vad som helst. Det kanske hade funkat om jag varit man.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Tack för att du lämnade en kommentar hos mig så att jag hittade in till dig.

Angående rec. ex. har jag aldrig fått något utan att beställa själv, min blogg har ju inte så stor läsekrets, men när jag har frågat hos förlagen har jag alltid angett bloggen som forum. Jag vet att Piratförlaget är väldigt generösa med böcker till bloggare, de tycker att bokbloggare är viktiga recensenter. Natur och Kultur bedömer från fall till fall, och något annat förlag har jag inte erfarenhet av. Du verkar ju dock ha en väldigt fin, seriös bokblogg, så det är säkert inga problem för dig att få beställa de ex du vill ha!

2009-02-04 @ 20:24:00
URL: http://stundpajorden.blogspot.com
Postat av: Paperback lover

Hej! Jag har frågat och fått rec.ex av Månpocket (som har ett eget beställningsformulär på hemsidan), Bonnierpocket, Ordfront, Pocketförlaget och Norstedts. Man kan med lite envishet hitta rätt kontakter på förlagens hemsidor. Att ange bloggen som recensionsforum har funkat bra. Piratförlaget skriver tom öppet om att de vill att bokbloggare ska be om rec.ex. För förlagens hemsidor kan du kolla in min sidebar! Tack för fin bloggläsning!

2009-02-12 @ 14:25:21
URL: http://paperbacklover.blogspot.com
Postat av: ida på textappeal

Åh vad skönt att läsa en kritisk recension av Castillon, jag är helt med dig förutom att du beskriver det bättre:)

min recension ligger i kategorin castillon på min blogg om du vill kolla.

2009-02-12 @ 15:45:51
URL: http://www.textapp.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Paperback Lover- Tack för informationen!



Ida- Vad skönt att jag inte är den enda, jag tycker att nätet svämmar över av Castillonhyllningar! Jag läste din recension och du verkar ju ha uppfattat hennes noveller på ungefär samma sätt som jag. Jag hade funderingar på om kanske "Insekt" skulle vara bättre, men nu tänker jag att jag nog ska strunta i att skaffa mig en "second opinion".

2009-02-12 @ 16:11:13
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Erik

Jag hade ju tänkt att beställa den här inom kort, men jag får väl tänka mig för en extra gång nu efter att ha läst detta. "Insekt" tyckte jag var var ganska bra, men ojämn. Har du läst den? Fin blogg förresten.

2009-02-24 @ 13:15:08
URL: http://droolinjulius.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Erik- Nej, jag har inte läst "Insekt". Alla säger att den är bättre än hennes senaste, men jag känner mig nog ganska färdig med Castillon. Emellertid verkar ju typ alla utom jag tycka att Castillon är fantastisk, så om du frågar folket så ska du förmodligen beställa den ändå.

2009-02-24 @ 13:56:06
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Erik

Haha, jag gör väl antagligen bäst i att läsa den och fälla en dom efter det. Men det får om ett tag, när jag inte har åsikter och kommentarer så färskt i huvudet längre.

2009-02-24 @ 22:51:32
URL: http://droolinjulius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0