books on tape - the comeback


När jag var liten fick jag en gång en kassettbandspelare. Jag tror att det kan ha varit antingen 1986 eller 1987, för min första kassett var Europes The Final Countdown (som jag älskade). I alla fall så var det en sabla fin kvalité på den där bandaren för när jag flyttade hemifrån rätt många år senare var den fortfarande vid god vigör. Vid det laget hade jag emellertid slutat lyssna på både The Final Countdown och kassettband i allmänhet. Det senare dock med ett viktigt undantag: kassettböcker från Stadsbiblioteket. Jag brukade ligga i min säng om kvällarna och lyssna på svartgula kassetter som jag plockat upp ur orange och gröna plasthöljen (med ett litet gummiband runtomkring).


Många goda romaner har jag på det sättet tillgodogjort mig: Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij, Mandarinerna av Simone de Beauvoir, En dåres försvarstal av August Strindberg och Alias Grace av Margaret Atwood, för att bara nämna några.


För några år sedan råkade jag tyvärr glömma min bandare hos en person som sedan slarvade bort den, så sedan dess har jag inte haft förmånen att få cykla hem med några skallrande orangea plasthöljen i cykelkorgen. Det var riktigt länge sedan jag sist stoppade in en svart och gul kassett och tryckte på play.    


Men the times they are a-changin' och nuförtiden kan man ju faktiskt ladda ner ljudböcker från nätet, det enda som krävs är ett litet klick och sedan kan man lyssna på böcker i sin mp3-spelare. Fördelen med ljudböcker är ju att man kan lyssna på dem precis när som helst, man kan lyssna på dem på vägen till busshållsplatsen utan att riskera att bli överkörd, som ett exempel. På det här sättet har man möjlighet att tillgodogöra sig mycket mer litteratur än annars, man kan ju faktiskt läsa dubbelt så många böcker utan att vardagen hindrar en genom att tvinga en att typ gå och stå och annat onödigt. Skitsmart jue!

Just nu lyssnar jag på:

- Krig och Fred
av Leo Tolstoj
- Infiltratören av Lasse Wierup



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0