Böcker jag älskade som tonåring - Del 1




Ni får ursäkta bildkvalitén, min kamera är kass, men här har vi den i alla fall: Per Hagmans Pool. Världens bästa bok, tyckte jag en gång i tiden i alla fall. När jag var tonåring var Per Hagman bland det coolaste som fanns. Per Hagman var lite som en popstjärna och man älskade honom som en sådan. Det där är en sak som jag verkligen kan sakna med 90-talet, författarpopstjärnorna, det finns ju inga kvar nu. Det kommer inga nya. Nuförtiden ska alla unga författare sitta i kläder av ekologiskt odlad bomull och säga tråkiga, politiskt korrekta saker om sina tråkiga, låtsaskulturella böcker. Varför kan ingen röka i teve och posera lite, bara någon endaste gång, varför kan ingen bara säga ”du vet jag är bisexuell” och be om en drink? Varför har ingen nagellack? Hade ju varit så mycket roligare ju! Varför kan ingen åma och kråma sig lite, vara lite full eller hög, vara lite förvirrad. Kultur blir lätt så tråkigt, kan ingen åtminstone vara lite snygg?

 

För det tyckte man ju att han var, Per Hagman, med den där zyntluggen och den väna, lite lätt androgyna, uppsynen, man ville typ killa honom under hakan och föda hans barn. Man ville ge honom en kopp kaffe och en cigg och förlåta honom för allt. Confide in me, liksom. (Nu när jag tittar på baksidesbilden tycker jag att han ser ut precis som Johan obehagligast-i-världen Norberg. Inte så sexigt.)

 

Jag vet inte hur många gånger jag har läst den här boken, men åtminstone en 10-15 gånger skulle jag tro, kanske ännu fler. Jag minns att jag tog med den när jag en sommar (ytterst motvilligt) tvingades följa med på badsemester med min pappas familj och att jag sedan låg i ett litet grönt tält och läste den om och om igen under två veckors tid, om kvällarna med ficklampa. Jag kan få sådana där flashbacks från den ibland när jag bevittnar olika saker, eller när jag tänker på Nice, Per Hagman är liksom Nice. Promenade des Anglais, azurblått hav, Bart Simpsonflippret, äldre rika kvinnors parfymer (Tomas Ledins son). Ja och så skulle jag ju förmodligen aldrig ha ägt plattor med Soft Cell om det inte varit för Per Hagman, det är väl i Pool han skriver om Soft Cell? Och om Sisters of Mercy i Volt, väl? Jag älskade Volt också, men inte Cigarett. För några år sedan läste jag Att komma hem ska vara en schlager och hatade den, fullkomligt och helhjärtat hatade den, det kändes sorgligt. Har ni läst Att komma hem ska vara en schlager? Annars: Gör inte det. Helt vedervärdig bok. Det är något avsnitt där när han skriver att han inte klarar av att sätta på ett påslakan, jag kan fortfarande bli arg bara jag tänker på det, haha. Så otroligt osympatiskt.

 

Det får mig att tänka att jag förmodligen inte borde läsa om Pool, jag tror inte att den håller i vuxen ålder. Kanske är Per Hagman helt enkelt en sån där författare som inte får åldras, precis på samma sätt som det är med riktiga popstjärnor. 

 
Så här ska det se ut. (obs bilden föreställer inte Per Hagman.)

Här är en intervju med Per.


Kommentarer
Postat av: Illusionernas Blogg

Bra text! Jag har inte läst någon av Per Hagmans böcker och nu känns det som för sent. Som du skriver, han är så mycket ett barn av sin tid. Att läsa honom nu, för första gången, skulle kännas nostalgiskt inbillar jag mig, trots att jag inte var där i hans prime. Hm, förstår du vad jag menar?



Håller med dig om dagens bleka författarstjärnor. Varför sitter de hemma och skriver manifest om kvällarna när man kan vara ute och knarka, supa, knulla och sedan göra bort sig i TV:s morgonsoffor dagen därpå och få lika mycket publicitet? Märkligt.

2009-10-27 @ 13:41:57
URL: http://www.illusionernasblogg.blogspot.com
Postat av: Johanna

underbart, den här texten gjorde min dag

2009-10-27 @ 13:52:30
URL: http://milkbartoilet.se
Postat av: ida

åh, bra text! Jag pratade just om det där med att läsa Hagman som äldre. Att man nog inte ska göra det. Jag läste När oskulder kysser flera gånger och älskade den sen blev det inte av att jag läste fler men jag har köpt på mig typ alla och har i hyllan. Och de kanske måste åka ut nu. För jag vill inte läsa dem NU, jag vill ha läst dem i rätt ålder.

men jag läste att komma hem... för några år sedan och tyckte det var rätt roligt att Hagman blivit sur och old (så linda skugge ord som jag nog aldrig skulle använda förutom när jag tänker på Hagman) men jag är nog för ung för att ha haft det där riktiga kärleksförhållandet med Hagman som du beskriver. så för mig var det okej.

2009-10-27 @ 15:45:16
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Per Hagman VAR ju verkligen författarpopstjärnan personifierad!

Jag älskade Volt mest. Läste den lite för många gånger på högstadiet, var förälskad i den där dekadensen och typiska 90-talsytligheten. men jag håller med dig om att man nog inte ska läsa Hagman nu, man skulle säkerkligen bara tycka att ens forna favorit var patetisk och gubbsjuk (som det mesta han skriver nuförtiden).



På tal om Per Hagman, jag AVGUDADE också den där fejkade nätsåpan som han och Linda Skugge (då Norrman) och några till skrev ihop. Med en gymnasieklass i någon håla och alla deras fejkade dagböcker. Västerhöjd, hette den så?

2009-10-27 @ 21:48:58
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Kajsa

Illusionerna - Jag förstår vad du menar. Fast man vet ju aldrig, du kanske gillar 90talsyta?



Johanna - Kul att man kan glädja någon!



Ida - Ja så himla OLD. Jag tycker inte att det var klädsamt alls. Jag kommer ihåg att Skugge brukade skriva "old people" om typ alla som var äldre än henne själv, haha. Loves it!



Bokstävlarna - Ja, det hette den, men jag missade faktiskt den. Stor sorg! Kan tänka mig att den var mycket bra, haha.

2009-10-27 @ 22:09:46
Postat av: Jenny

Nu fick du mig att garva högt :). Medhåll! Fast jag tyckte bättre om Volt än om Pool. Och schlagerboken står i min bokhylla. Oläst. Så ska det förbli. Sådetså. /Jenny

2009-10-27 @ 23:26:44
URL: http://octotext.blogspot.com
Postat av: Therese

Åh, Pool är min Hagman-favorit också! Vad roligt att läsa om den, väldigt fint skrivet. Och gud vad jag håller med dig om författarpopstjärnorna!! Det finns verkligen inga unga författare som är lite glamourösa idag ju, det ÄR tråkigt.

2009-10-28 @ 17:33:51
URL: http://theresebohman.wordpress.com/
Postat av: Kajsa

Jenny- Det låter som en bra idé! Och jag gillade Volt mycket också, men Pool var alltid nummer ett.



Therese- Eller hur? Det enda vi får är Camilla Läckberg i high heels och det duger liksom inte. Det är inte ens i närheten.

2009-10-28 @ 18:07:54
Postat av: lena kjersen edman

Men är inte Martina Lowden

2000-talets Per Hagman - fastän tvärtom?



Vixxtoria, detta ditt PerHagmandyrkarblogginlägg

fick min dator att hicka av förtjusning, tack!



lena kjersen edman

2009-10-29 @ 22:43:05
Postat av: lena kjersen edman

Men är inte Martina Lowden

2000-talets Per Hagman - fastän tvärtom?



Vixxtoria, detta ditt PerHagmandyrkarblogginlägg

fick min dator att hicka av förtjusning, tack!



2009-10-29 @ 22:46:01
Postat av: Kajsa

Lena - Nu är jag ju visserligen inte Vixxtoria, men tack ändå. Och om Martina Lowden ska vara någonting i förhållande till Per Hagman så måste ordet "tvärtom" definitivt finnas med någonstans i den meningen.

2009-10-30 @ 11:09:41
Postat av: lena kjersen edman

Kajsa, min hickande dator ÄR förvirrad!

Och förtjust.

Liksom matte = jag.



Jag ser fram mot en härlig november nånad då jag får ta del av del 2,3,4,5,6,7,8,9,

på böcker som du älskade som tonåring.

Skriv.Kajsa, skriv!

2009-10-30 @ 13:30:01
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Åh, som jag också älskade Per Hagman! Har var THE coolness, jag läste allt av honom. Även Att komma hem ska vara en schlager när den kom. Och jag gillade den faktiskt men det kan bero på att jag är så okritisk när det gäller hans böcker, eller liksom har svårt att ogilla något han gjort. Ungefär som med Kent eller Lars Winnerbäck, fast där kan jag ärligt säga att jag älskar allt för att allt är bra. Men jag minns hur äcklad jag blev av att han eller karaktären hade sex med big brother-kitty och rickard engfors i en buss. Det kändes som att han var för gammal för det. Dock minns jag hur jag satt i min blå tonårssoffa med den silvriga stjärnkudden intill, iggy pop i bakgrunden (visst är det han på bilden?) och läste När oskulder kysser gång på gång. Vad har hänt med Per idag, vet man det? Knarkar han för mkt för att hinna skriva? Tack för välskrivet och härligt inlägg.

2009-10-31 @ 12:36:42
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Kajsa

Jag vet inte hur det ligger till med knarket men Per Hagman har, enligt hans egen hemsida, faktiskt en ny roman på gång. Bra eller anus? - det återstår att se! Det är förresten The Jesus and Mary Chain-Jim på bilden.

2009-10-31 @ 18:45:17
Postat av: Robin

Om det är jag som är tonårigt svårmodig fortfarande, såhär vid snart 24 år uppfyllda, eller om det faktiskt är en bok som håller, kan jag inte riktigt svara på..
Jag började hur som helst läsa Per Hagmans böcker förra året (då jag alltså var 23, även då). Det började med novellsamlingen (?) Skugglegender och blev sedan hooked for vad jag tror är life. Därefter blev det Att komma hem ska vara en schlager. Och nu håller jag på med Pool, precis efter att jag avverkat debuten Cigarett. .. Och jag skulle nog vilja påstå att Pool är det mest intressanta jag någonsin läst utav honom.

Tycker att du borde läsa den, om du nu vill säga inte är jätterädd för att du ska bli besviken "för att du inte är lika ung längre" eller har samma tonårstrotsiga mentalitet.

En nuvarande "popstjärneförfattare" skulle kunna vara Martin Svensson. Du vet han mesiga popstjärneikonen med "hitlåten" Yeah yeah wow wow. .. Boken Hej! Mitt namn var Elton Persson, skulle jag nog vilja säga går i samma typ av skildring som Per Hagmans skrivelse av livet.

Bra inlägg för övrigt! :)

2014-08-10 @ 04:29:21
URL: http://lifelifedeathdeath.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0