citerat Jelinek


"Om man får priset som kvinna, då får man det också som kvinna och kan inte glädja sig oinskränkt. Man får det som ställföreträdare för en förtryckt grupp. Om Peter Handke, som förtjänar priset mycket mer än jag, skulle ha fått det, ja då får han det bara som Peter Handke."

- Elfriede Jelinek



Modernista släpper en samling med Elfriede Jelineks dikter i höst. Till den har de valt ovanstående pressbild. Den är helt lysande. Visserligen kan man alltid ha åsikter om valet av en bild på en hyfsat ung Jelinek med halvslutna ögonlock och armarna kring kroppen, och varför man valde den framför en bild på Jelinek 60+. Men hey, I'm in, hon ser både kåt och nedlåtande ut samtidigt, det är svårt att inte gilla det man ser. Kanske kan hon till och med få mig att börja läsa poesi.  

För övrigt vill jag fortfarande ha Peter Handketips. (Har hittills endast läst Den vänsterhänta kvinnan.)


Kommentarer
Postat av: Petter

"Frånvaron" är den bästa av de Handke jag läst.

Och den är väldigt typisk Handke.

Annars kan man alltid se Wenders Himmel över Berlin som han skrev manus till.

2009-05-17 @ 09:27:14
URL: http://buttertarordet.blogspot.com/
Postat av: Kajsa

Oh ja, Himmel över Berlin är fin! Men jag vill gärna läsa honom, får ta mig en titt på "Frånvaron". Tack för tipset!

2009-05-17 @ 12:03:00
URL: http://fridayforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0