stränderna svallar men jag vill fan inte baka kakor!


Nej men vet ni vad kära vänner, jag tar nog och ger upp boktipset.se redan nu. Jag har enträget suttit och klickat i boktitlar i ett försök att få någonting tillbaka, ett vettigt boktips eller så, men trots nära 400 titlar i min så kallade "bokhylla" så fortsätter sidjäveln att rekommendera mig Sju sorters kakor.


"Boktipset har räknat ut att du skulle ge denna bok betyget 5.0" Seriöst, tror ni det? Vad bygger ni det på? Jag har fan inte bakat en bulle i hela mitt liv. Har jag klickat i för många titlar av Joan Didion, Michel Houellebecq och Elfriede Jelinek, är det där problemet ligger?


Boktipset.se rekommenderar mig även att läsa Under Valnötsträdet: goda idéer från vårt kök. Jag tycker att det är ganska illa. Men det värsta av allt är att jag måste ju ha dragit på mig det här själv, eller hur, uppenbarligen delar jag boksmak med människor som gillar att baka och laga "inspirerande vardagsmat"? Jag har alltså kärringsmak när det kommer till litteratur?


Kul att veta. Jag avregistrerar mig nu.



Det enda hyfsat normala boktipset jag får är, såklart, Eyvind Johnsons Strändernas svall. Det är intressant för det är samma titel som bok.nu envisas med att tycka att jag ska läsa. Jag är banne mej förföljd av Strändernas svall! Extremt osugen på att läsa den är jag naturligtvis också. (Men hellre den än Sju sorters kakor på en tågresa.)


Kanske en dag, Eyvind... Men ring inte mig, jag ringer dig!


Kommentarer
Postat av: Mårten @ PPP

Skönt att någon har vett att skriva ett kritisk inlägg om det här skitet.

2009-04-21 @ 23:16:15
URL: http://pocketpocketpocket.blogspot.com/
Postat av: Maria

Jag tror att Boktipset är alldeles för nytt för att ge bra tips. En sån här sida funkar bättre ju fler medlemmar och betygsatta böcker som finns. Eftersom Boktipset har varit öppet för allmänheten i bara någon dag så har det alldeles för få medlemmar för att man ska kunna bedöma om deras system funkar eller inte.



(Därmed inte sagt att man ska stanna och vänta på bättre tider om man inte vill det.)

2009-04-21 @ 23:17:21
URL: http://www.vildvittra.se/bokblogg
Postat av: snowflake

Jag känner mig misstänksam mot hela grejen. Vill de ha in alla bokbloggar hos sig, så att vi istället för att besöka varandra ska sitta där och diskutera? Istället för individer ska vi vara en grupp? Den enda grupp jag gillar är bokbloggar.nu, som är härligt spretig.



Men jag får väl kolla själv. Nån annan dag. Med tanke på att jag reggade mig på bok.nu men inte varit där på minst en månad så känns det inte som att behovet är så stort av fler boktips.

2009-04-22 @ 09:24:10
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Kajsa

Maria, du har säkert rätt, det är mycket möjligt att det blir bättre med tiden. Men jag tycker att hela grejen känns så onödig. Som även Snowflake skriver så finns ju redan bok.nu (där man dessutom kan lägga in böcker som inte längre finns i tryck).

2009-04-22 @ 12:11:45
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Bokmania

Jag är också skeptisk och ditt inlägg hjälper mig att hålla stånd mot grupptrycket.

2009-04-22 @ 15:13:19
URL: http://www.bokmania.net
Postat av: Johanna

Det här har ingenting med boktipset att göra, men visst läste du Farväl till Berlin för ett tag sedan? Läste du den då i svensk översättning och kommer du i så fall ihåg av vem? Jag tänkte läsa men det finns några olika översättare, vill inte förstöra boken genom att välja fel..

Tack!

2009-04-24 @ 10:33:37
URL: http://dekadensmagasinet.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Hej Johannna, jag läste den i svensk översättning men du liksom jag vet ju att det förmodligen var fel val, helst ska man väl läsa på originalspråk och yada-yada men jag läste den i alla fall på svenska, i den gamla originalöversättningen (Tage Svensson). Lind & co gav ju ut den på nytt nyligen i en annan översättning och jag har faktiskt ingen aning om vilken översättning som är bäst. Jag valde den äldre för att den boken var tillgänglig på biblioteket (det var kö på nyöversättningen).



Inte så hjälpsamt svar, känner jag. Men jag rekommenderar boken hur som helst, jag tyckte om den.

2009-04-24 @ 10:52:33
URL: http://fridayforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0