översätt oksanen för bövelen



Den finska författaren Sofi Oksanens pjäs Puhdistus har omarbetats till bokform. Och getts ut. I Finland. Det här måste vara första gången någonsin som jag önskat att jag var finsk. Första och, förmodligen, enda gången (jfr. Lordi). Vad jag skulle vilja veta är: När får vi Sofi Oksanens senaste på svenska? (Bazar Förlag, är ni på gång eller?)

Jag har skrivit om Oksanens tidigare böcker här och här. Det är bra böcker. Lika underhållande och beroendeframkallande som en riktigt bra deckare, fast med kulturellt kapital.

Kommentarer
Postat av: Maria

Och jag slår mig själv lite för att jag inte har lärt mig finska. ;)

2009-04-07 @ 17:28:21
URL: http://www.vildvittra.se/bokblogg
Postat av: snowflake

Nu ställer du till det för mig. När Oksanen briserade på bokbloggarna först tänkte jag "Oj, det här är visst nånting". Finskt, estniskt, mumma! Veckor senare gick det upp för mig att en handlade om ätstörningar - zzzzzzzzzzzzzz...

Nu skriver du som att det där med ätstörningarna inte var det viktigaste, och jag börjar tro att Oksanen kanske är nåt för mig ändå.

Så jag frågar:

om man avskyr kvinnor i offerrollen, självupptagna människor som skärskådar varenda liten förändring i sitt känsloliv, och socialrealism i största allmänhet, är det nån idé att läsa Oksanen då?

2009-04-08 @ 09:53:46
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: snowflake

Och, jag har läst dina reccar, lockas mer av Baby Jane utifrån dem men titeln Stalins kossor är ju så bra!

Jag är 44 år, kanske jag ska tillägga ifall det är en åldersgrej.

2009-04-08 @ 09:56:01
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Kajsa

Snowflake- Det är mycket ätstörningar, social fobi, depression, självskadebeteende, trassliga relationer och sånt i Oksanens böcker. Fast det där är ju bara metaforer för andra saker, frågor om makt, om att bli ett subjekt osv. Oksanen är en feministisk författare och hennes böcker är väldigt samhällskritiska. Samtidigt är Oksanens böcker väldigt klaustrofobiska och hennes romanfigurer väldigt inåtblickande och självcentrerade... fast de framställs inte som offer, de ges en egen förhandlingsposition...



Jag tycker att Oksanen skriver väldigt lättillgängligt. Men om man hatar socialrealism i största allmänhet och tycker att människor ska rycka upp sig och ta ansvar och sånt, då kommer man kanske inte att gilla Oksanen...



Ålder däremot, det tror jag är helt oväsentligt.

2009-04-08 @ 15:22:02
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: snowflake

Tack Kajsa, för en fyllig och insiktsfull förklaring!

Jag ska göra en pro/con-lista. :-)

2009-04-09 @ 09:41:12
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0