Anyone up for some japanese?


Jag är ständigt på jakt efter bra japansk litteratur, gärna relativt modern sådan. Oftast blir jag dessvärre besviken, bara i år har jag redan hunnit bli besviken på både Taichi Yamada och Hitomi Kanehara (recension kommer), så egentligen kan man kanske inte säga att jag direkt gillar japansk litteratur, jag har kanske snarare en "idé" om att japansk litteratur är någonting som jag skulle kunna tycka om (och detta förmodligen av anledningar som skulle göra Edward Said ledsen). Hursomhelst, jag behöver tips på bra japanska författare och romaner.
Fast jag behöver inte bli tipsad om Haruki Murakami för honom känner jag redan till.


Just nu är jag sugen på Risa Wataya, men hon är svår att få tag på, varken biblioteket eller någon nätbokhandel verkar ha hennes böcker inne. Jag läste Ryu Murakamis Almost Transparent Blue i våras och hatade den (pga jobbiga analsexscener), men jag tror att han kan vara värd ett andra försök, eventuellt. Annars funderar jag på att pröva på Yukio Mishima. Ja, eller Shintarō Ishihara. Någon som har läst?




Den översta på bilden är Shintarō Ishihara, den andre är Yukio Mishima. Så fin bild! Jag tycker om alla svartvita bilder på japaner som påminner mig om Hiroshima mon amour.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0