2008 - detta banala år


Försöker komponera någon slags årsbästalista på litteraturfronten, det går sådär. Är det bara jag eller har det varit lite tunt i år? Jag gillade ju Innan Männen av Nina Bouraoui. Och Christine Falkenland lyckades skriva en bok som för en gångs skull inte fick mig att vridas av skam (Vinterträdgården).


Flera av de böcker som andra verkar gilla väldigt mycket har jag tyckt varit sådär, bra men inte fantastiska, som Vägen av Cormac McCarthy, Revolutionary Road av Richard Yates och Hey Dolly av Amanda Svensson. Jag gillade ju upplägget med Sara Mannheimers Reglerna, men bra tyckte jag ju ändå inte att den var. Jag har en väldigt kluven inställning till PO Enquists Ett annat liv. Jag trodde också att Patricia Dunckers Förhäxad av Foucault skulle vara bättre än vad den var, liksom Gertrud Hellbrands Scenario X.


Årets besvikelse torde vara Våldtäkt och Romantik av Katrine Kielos. Ja, och Salong F. av Åsa Mattsson var ju jättedålig också, men den hade jag å andra sidan inga stora förväntningar på. Andra kandidater på inte särskilt bra-listan: Berny Pålssons Känn pulsen slå (jag vill ju tycka om Bernys böcker, men varför måste allting vara så himla magiskt och glittrande hela tiden? Har hon brist på synonymer?), Lonely Planet av Elise Karlsson tyckte jag inte alls om och Jenny Häggs mamma solar brösten i sovrummet av Ida Säll var ju bara så intetsägande.


Det blir inga direkta hyllningar här känner jag. Jag känner mig som en dålig litteraturkonsument, som om jag skulle ha förlorat förmågan att uppskatta.


Jag har i och för sig läst en massa fantastiska böcker som inte kom ut i år. Om jag ska göra en lista över dem så skulle den se ut så här:


TOPP FEM BÖCKER SOM JAG LÄSTE I ÅR MEN SOM INTE KOM UT I ÅR:


På Chesil Beach av Ian McEwan

Berta Funcke av Stella Kleve

Medaljen över Jenny av Stina Aronson

Thérèse Raquin av Émile Zola

Skrattet och glömskans bok av Milan Kundera



Just nu läser jag Dubbelgångaren av José Saramago och den är också bra, den rekommenderar jag.


Jag tänkte hinna läsa Sofi Oksanens Baby Jane och Silke Scheuermanns Timmen mellan hund och varg innan årsskiftet, kanske finns det något där? Annars får vi hoppas på litteraturens år 2009, förhoppningsvis det år då Monika Fagerholms Glitterscenen kommer ut, jag menar hur länge har vi väntat egentligen? Carina Rydbergs science fictionroman (??!) kommer ut också, men den kanske är dålig, jag avskyr science fiction, liksom varför kan författare inte bara bestämma sig för en genre och hålla sig till den? Men okej, vi håller tummarna för den ändå. Annars vet jag inte, jag har inte läst katalogen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0